نخلگردانی؛ روایت مردمی ـ اجتماعی هنرمندانه از مرگ
نویسندگان
چکیده مقاله:
«نخلگردانی» وجهی از تاریخ دینی شیعیان را بیان میکند و صورت نمایشی اعتقادات مردم ایران، از رخدادی واقعی ـ تاریخی در حوزه حیات مرگ قدیسان دین است. بررسیها در پژوهش حاضر، نشان میدهد که اگرچه آیین نخلگردانی ظاهراً در اجرای مشارکتی خویش، مفهوم مرگ را به نمایش میگذارد، در تفسیر معناییاش، نوعی مناسک گذار برای بازتولد محسوب میشود. چنانکه هر ساله با به نمایش گذاردن نخل و پویا نمودن رویکردهای مذهبی اثر، در عینحال که بستری جمعی را برای مناسک اجتماعی مرگ فراهم میسازد، گریز از میرایی و میل به جاودانگی را در تجربه تاریخی عاشورا ارائه میدهد. این امر، با مهیا نمودن الگو و زمینهای صورت میگیرد که در آن پیام هنرمند (به عنوان نشانههایی نمادین) با قرارگیری در ظرفی کارکردی ـ آیینی، بیهیچ تفسیر و واسطهای برای مردم فهمپذیر میگردد و آنان با حضور در فضای دایرهای تکیه، در مسیر این اجرا و با رمزگشایی اثر، ارزشها و باورهای دینی را دریافته، تولد درونی مجددی مییابند.
منابع مشابه
مشارکت مردمی در نوآوری اجتماعی
نوآوریهای اجتماعی در پاسخ به حل مسائل و نیازهای اجتماعی راهحلهای بدیع و جدیدی هستند که نسبت به راهحلهای قبلی، مؤثرتر، کارآمدتر و یا حتی عادلانهترند. خیریهها و سازمانهای مردم نهاد تنها یکی از بازیگران نوآوریهای اجتماعی هستند. نوآوریهای این بازیگران که ماهیتی نوعدوستانه دارند جهت اثرگذاری هر چه بیشتر نیازمند مشارکت مردمی هستند. لازمه موفقیت در جلب مشارکت مردمی برای این دست نوآوریهای ...
متن کاملزندگی به روایت مرگ
زندگی با تولد ـ یا کمی پیش از آن ـ آغاز می شود, اما معناداری خود را از مرگ می ستاند. مرگ, در مقابل همه آنچه از ما می گیرد, بهای آن را نیز می پردازد; بهایی که می توانیم با آن, بسی بیش از آنچه داده ایم, باز پس گیریم. مرگ اگر مرد است گو نزد من آی تا در آغوشش بگیرم تنگ تنگ من ز او عمری ستانم جاودان او ز من دلقی ستاند رنگ رنگ1 در اینجا مولوی, در مقابل لباسی ژنده و پر از وصله و پینه, عمری جاودان از م...
متن کاملThe study of relationship between the tension-making factors and mental health of Semnan nurses
هديكچ فده و هقباس : راتسرپ هفرح ي م رد سرتسارپ لغاشم ردص رد ي ب لغاشم نا تشاده ي نامرد و ي لـماوع و دراد رارـق سرتسا از ي لغش ي ددعتم ي ناور تملاس ي لغاش ي ا ن ي م رارق رطخ ضرعم رد ار هفرح ن ي دهد . فدـه اـب رـضاح شهوژپ سررب ي ت أ ث ي نت لماوع ر ي گد ي ناور تملاس رب از ي نانمس رهش ناراتسرپ دش ارجا . شور و داوم اه : رامآ هعماج ي زا دوب ترابع لك ي ر ناراتسرپ ه مس ي ب ي ناتسرام اه ي رهش هك ...
متن کاملگونهشناسی و بسترهای اجتماعی ترانههای مردمی نَصرک
انعکاس پدیدههای اجتماعی در هنر و ادبیات ـ که یگانه منبع بازگوکنندهی کنشهای اجتماعی است ـ بیش از متون علمی و تاریخی میتواند، بازگویی هر پدیدهی جمعی و انسانی را به صورت آشکار هموار و میسر سازد، بدون آنکه ملاحظات سیاسی و اخلاقی را که بر متون رسمی سایه افکندهاند، در نظر بگیرد. در این میان ادبیات نانوشته و شفاهی و متون شنیداری، بیش از سایر نوشتهها توان آن را دارند که بگویند و حقایقی پنهان ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 16 شماره 62
صفحات 33- 50
تاریخ انتشار 2018-06-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023